Rodzaje opon i bieżników - dopasuj ogumienie do swojego samochodu

Wybierając opony samochodowe, należy wziąć pod uwagę szereg czynników i nie dać się zwieść niskiej cenie lub reklamowym trikom producentów. Na rynku są dostępne setki opon samochodowych, ale dzięki odpowiedniej wiedzy nie zgubisz się w gąszczu ofert i zapewnisz sobie oraz swojej rodzinie wiele komfortowych przejażdżek.

Jednym z sygnałów, które powinny Cię skłonić do zakupu nowych opon, jest zbyt mała głębokość bieżnika (ok. 3 mm dla opon letnich i 4 mm dla opon zimowych). Warto zatem wiedzieć, jak zmierzyć głębokość bieżnika. Opony osobowe wpływają na bezpieczeństwo jazdy na tak wielu poziomach, że nie warto kupować ich w pośpiechu. Częściowo decydują one bowiem o:

  • przyczepności samochodu na drodze,
  • długości drogi hamowania,
  • zużyciu paliwa w trakcie jazdy,
  • ogólnym komforcie jazdy (wpływają zwłaszcza na głośność samochodu).

Jakie są rodzaje opon osobowych? Ze względu na jakie cechy wyróżniamy opony samochodowe różnych typów? Czytaj dalej i wybierz ogumienie idealnie dopasowane do Twoich czterech kółek.

Bieżnik opony – różne rodzaje

Przy wyborze ogumienia dużo uwagi należy poświęcić rzeźbie bieżnika opony, czyli tej części, która zawsze będzie miała bezpośredni kontakt z jezdnią. Ze względu na wzór bieżnika wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje bieżników – bieżnik symetryczny, asymetryczny i kierunkowy:

  1. Bieżnik kierunkowy – opony z tym bieżnikiem są zazwyczaj stosowane w samochodach sportowych. Rowki bieżnika tworzą kształt litery „V”, dzięki czemu opona świetnie odprowadza wodę i minimalizuję zjawisko aquaplaningu. W przypadku tych opon zawsze będzie wskazany kierunek obrotu opony;
  2. Bieżnik symetryczny – bieżnik po wewnętrznej i zewnętrznej stronie ma jednakowy wzór (tzw. odbicie lustrzane). Tego typu wzór stosuje się w oponach do małych samochodów miejskich i kompaktowych. Bieżnik symetryczny jest też często spotykany w oponach całorocznych). W oponach o bieżniku symetrycznym zazwyczaj nie ma informacji o kierunku obrotu (kierunek dowolny);
  3. Bieżnik asymetryczny – opona z takim bieżnikiem ma oznaczenie zewnętrznej i wewnętrznej strony opony. Część zewnętrzna bieżnika odpowiada za trakcję i trzymanie boczne na suchej nawierzchni, natomiast cześć wewnętrzna odpowiada z odprowadzenie wody poprzez rowki wzdłużne i poprzeczne. Opony asymetryczne to obecnie najczęściej wybierana opona do samochodów osobowych ze względu na ich uniwersalny charakter i świetne parametry zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni.

Na rynku dostępne są także opony samochodowe błotno-śniegowe (rozpoznasz je po oznaczeniu „M+S”), których bieżnik charakteryzuje się szerokimi klockami i głębszymi rowkami.. Warto jednak pamiętać, że nie są to typowe opony zimowe – o przydatności danego bieżnika do określonych warunków pogodowych decyduje bowiem znacznie więcej innych czynników.

Budowa opony – jak wpływa na wybór ogumienia?

Ze względu na budowę opony osobowej wyróżniamy dwa typy: radialną i diagonalną. Praktycznie wszystkie opony do samochodów osobowych mają budowę radialną, czyli warstwy kordu osnowy są ułożone promieniowo. Taka opona ma bardzo dobre osiągi przy wysokich prędkościach dzięki sztywności, stabilności i większej powierzchni styku z drogą.

  • Opony diagonalne są rzadkością w autach osobowych z wyjątkiem aut zabytkowych i aut terenowych. Ze względu na swoją budowę (warstwy osnowy są ułożone krzyżowo) opona diagonalna jest bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne, szczególnie na ścianach bocznych. Niestety opona diagonalna jest cięższa i mniej stabilna przy szybkiej jeździe.

Odpowiednia budowa opony może również wpłynąć na jej użyteczność po uszkodzeniu (przebiciu). Obecnie na rynku dostępne są powszechnie 2 technologie konstrukcji opon, które pozwalają na kontynuacje jazdy po przebiciu:

  • opony samouszczelniające (typu self-sealant) – w przypadku przebicia osnowy znajdująca się we wnętrzu opony substancja szczelnie zakleja otwór, tym samym przeciwdziałając ubytkowi powietrza;
  • opony Run Flat – dzięki wzmocnionej ścianie oraz odpowiednio zaprojektowanej drutówce po przebiciu takiego ogumienia możesz jechać jeszcze przez 80 km przy maksymalnej prędkości 80 km/h.

Rozmiar opony – o czym pamiętać przy wyborze ogumienia?

Wbrew pozorom rozmiar opony nie jest aż tak trudnym aspektem wyboru ogumienia. Dlaczego? Ponieważ przy zakupie opon bardzo trudno popełnić błąd w tej kwestii. Należy po prostu pamiętać, aby kierować się zaleceniami producenta samochodu, znajdującymi się w instrukcji dodawanej do pojazdu. Rozmiar opony (średnica) musi zawsze pasować do rozmiaru felgi.