Najczęściej popełniane błędy podczas wymiany opon

Opony samochodowe to jedyna część pojazdu, która ma bezpośrednią styczność z nawierzchnią, dlatego bardzo ważna ich regularna i prawidłowa wymiana. W tym celu najlepiej udać się do sprawdzonego serwisu opon, który właściwie przeprowadzi tę czynność. Sprawdź, jakie błędy najczęściej przydarzają się podczas wymiany opon.

Stan opon oraz to, czy zostały zamontowane zgodnie ze sztuką ma duże przełożenie na prowadzenie samochodu. Równie ważna jest sezonowa wymiana opon w okresie letnim oraz zimowym, ponieważ opony te wykonane są z innych mieszanek gum i polimerów oraz różną rzeźbę bieżnika. Powoduje to, że w zależności od warunków atmosferycznych zapewniają zróżnicowaną przyczepność. Jednak aby opony mogły spełniać dobrze swoje zadanie, należy wymienić oraz dobrać je w profesjonalny sposób.

Nieprawidłowe wyważenie kół

Jeśli chcesz uniknąć awarii zawieszenia czy układu kierowniczego, powinieneś upewnić się, czy koła zostały prawidłowo wyważone. Należy pamiętać o tym zabiegu w przypadku, kiedy koło jest wymieniane po kolizji, uderzeniu w krawężnik lub wjechaniu w dziurę.

Niewłaściwe wyważenie kół najczęściej daje o sobie znać podczas jazdy z większą prędkością. Wówczas odczuwalne są drgania na kierownicy bądź wibracje całego nadwozia. Nieprawidłowe wyważenie kół może wpływać również na tor jazdy, gdyż samochód może zjeżdżać do lewej lub prawej krawędzi.

Niewłaściwe ciśnienie w oponach samochodowych

Ciśnienie w oponach zmienia się z upływem czasu z powodu:

  • przenikania powietrza przez ścianki opony,
  • zmiennej temperatury powietrza na zewnątrz opony,
  • niewielkich uszkodzeń mechanicznych.

Ciśnienie należy sprawdzać okresowo np. raz w miesiącu oraz przy każdej wymianie opon. Jego nieprawidłowa wartość może być przyczyną nadmiernego zużycia paliwa, osłabienia właściwości trakcyjnych czy nadmiernego rozgrzewania opon. Prawidłowa wartość dla osi przedniej i tylnej pojazdu zależy od mocy silnika, modelu samochodu oraz jego maksymalnego obciążenia.

Niewystarczające dokręcenie śrub

Przy wymianie koła niezmiernie istotne jest dokręcenie śrub i nakrętek mocujących. Należy zastosować dwa rodzaje kluczy: przy wstępnym dokręceniu powinien to być klucz udarowy, a następnie klucz dynamometryczny, służący do całkowitego dociągnięcia śrub koła.

Niewłaściwe dokręcenie śrub wyłącznie za pomocą klucza udarowego może powodować rozciąganie śrub i problemy z ponownym odkręceniem koła. Śruby mogą się poluzować nawet w przypadku prawidłowej wymiany koła, dlatego po przejechaniu ok. 30–50 km warto dodatkowo dociągnąć ewentualne luzy śrub.

Przeczytaj także: Na co zwrócić uwagę przy wyborze warsztatu samochodowego

Gdy opony samochodu zostaną wymienione w pośpiechu i w sposób nieprofesjonalny, ryzykujesz nie tylko uszkodzeniem opon czy felg, ale także swoim bezpieczeństwem. Błędów popełnianych podczas wymiany opon może być znacznie więcej, dlatego warto korzystać ze sprawdzonych serwisów, takich jak First Stop, które prowadzą działalność całorocznie, a nie wyłącznie sezonowo. Solidny serwis skontroluje stan opony, zaworków i wentyli, a także przygotuje oponę i obręcze do montażu.

Nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół

Zbieżność kół to wartość określana jako kąt pomiędzy torami obu kół tej samej osi. Kąt zbieżności zawiera się w przedziale +3 do –3 stopni. W przypadku dodatniego wyniku koła są zbieżne, przy ujemnym – rozbieżne. 

Nieprawidłowe ustawienia zbieżności kół może powodować:

  • problemy z utrzymaniem płynnej linii podczas jazdy na wprost;
  • nadmierne zużywanie się ogumienia;
  • zwiększony opór toczenia, który przekłada się na większe spalanie.

Przeczytaj także: Poprawny montaż i wymiana kół, czyli na czym polega wyważanie kół i ustawianie geometrii