Jak uniknąć awarii zamka centralnego zimą?

Zima to wymagający czas dla właścicieli samochodów. Obowiązkowa zmiana opon, uważna jazda w trudnych warunkach oraz codzienna walka z porannym odśnieżaniem auta i różnymi awariami, które szczególnie często zdarzają się zimą – to codzienność niejednego kierowcy. Dlatego trzeba umieć sobie radzić z różnymi problemami, które możesz napotkać zimą. Podpowiadamy, jak uniknąć jednej z najczęstszych i najbardziej uporczywych sytuacji – awarii zamka centralnego.

Zamek centralny na pilota to duże udogodnienie dla kierowców i pasażerów. Poprawia komfort życia i przyspiesza wejście do środka auta, co jest pomocne zwłaszcza wtedy, gdy na dworze panują ujemne temperatury. Obecnie jest to już podstawowe wyposażenie każdego nowego samochodu.

Centralny zamek na pilota działa dzięki elektrycznemu siłownikowi, który, niestety, jest narażony na działanie wilgoci, mrozu czy śniegu. Ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne urządzenie to zimą psuje się nawet dwukrotnie częściej niż w pozostałych porach roku. Aby uniknąć porannego rozczarowania i kosztownych napraw, należy pamiętać o odpowiednich czynnościach profilaktycznych. Wdrożenie ich w życie jest łatwe, szybkie i nie kosztuje wiele.

Zadbaj o akumulator, by uniknąć awarii zamka centralnego

Zimą zużycie akumulatora jest większe ze względu na częstsze włączanie świateł podczas niesprzyjających warunków pogodowych, ogrzewanie wnętrza auta czy odparowywanie szyb. Również niskie temperatury szybciej wyczerpują energię zgromadzoną w akumulatorze. Zamek centralny działa dzięki elektryce samochodowej. Dlatego jeśli padnie akumulator, zamek nie będzie miał źródła zasilania i oczywiście – nie będzie działał.

Aby zapobiec rozładowaniu akumulatora warto ograniczyć ogrzewanie auta podczas jazdy, odpalać samochód codziennie, nawet jeśli nie będziemy go potrzebować (aby uniknąć uszkodzeń akumulatora w stanie spoczynku), i ładować akumulator przeznaczonym do tego sprzętem. Należy także pamiętać o regularnych wizytach u elektryka samochodowego.

To nie awaria zamka, to baterie!

Czasami przyczyną zablokowania zamka centralnego są... wyczerpane baterie w pilocie do samochodu. Warto pamiętać o regularnej wymianie baterii, zwłaszcza że na mrozie wyczerpują się one szybciej. Czasem także może się zepsuć sam pilot. Wówczas wystarczy tylko wymiana urządzenia na nowe, aby zamek centralny działał bez zarzutu.

Zardzewiały zamek awaryjny

Kiedy jednak zamek centralny zepsuje się, a my będziemy musieli otworzyć auto ręcznie, możemy napotkać na kolejny problem – rdzę na zamku awaryjnym. Warto więc w działaniach profilaktycznych pamiętać także i o nim. By nie dopuścić do pojawienia się rdzy, należy smarować zamek awaryjny kilka razy do roku. Czasem warto też otworzyć auto tradycyjnym sposobem, nawet gdy zamek centralny działa, tylko po to, by rozruszać mechanikę zamka awaryjnego i uniknąć ewentualnego problemu.

Awaria zamka – co wtedy?

Niestety czasem awarii nie da się uniknąć. Jej najczęstszą przyczyną jest zepsucie jednego z siłowników w aucie. W takiej sytuacji niezbędna jest jego wymiana. Nie jest to jednak ani trudna, ani kosztowna naprawa. Nowy siłownik można nabyć już za kilkanaście złotych, jednak do jego wymiany niezbędne jest zdjęcie drzwi, dlatego warto udać się w tym celu do profesjonalnego serwisu samochodowego.