Czym kierować się przy wyborze opony?

Producenci samochodów najczęściej umieszczają informację o zalecanych oponach w instrukcji obsługi pojazdu. Znajduje się ona na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na słupku drzwi kierowcy.

Ogumienie różni się bowiem nie tylko marką czy podziałem na opony letnie i zimowe. Na każdej oponie można znaleźć szereg oznaczeń mówiących o rozmiarze, wieku czy miejscu produkcji. Te parametry powinny w dużym stopniu wpłynąć na decyzję o zakupie konkretnego modelu.

Czym zatem kierować się przy zakupie opon?

1.     Homologacja

Fabrycznie nowe samochody są wyposażone przez producenta w tzw. opony homologowane, które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości auta. Są one przypisane do konkretnych marek i modeli (np. dla Hondy oznaczenie homologacji to H0, dla Volkswagena – B). Dają pewność, że jazda będzie komfortowa i bezpieczna. Jeśli auto wyjeżdża z salon na oponach z homologacją, w czasie wymiany ogumienia również należy założyć model z homologacją (inne opony mogą pogorszyć właściwości jezdne samochodu). Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów o zwiększonych osiągach.

2.     Rozmiar opony

Odrębnym rodzajem homologacji jest rozmiar homologowany, czyli przeznaczony do montażu w danym modelu samochodu. Wskazuje rozpiętość rozmiarów ogumienia, które mogą być bezpiecznie zakładane w konkretnym aucie, przy czym:

  • opony w większym rozmiarze będą mieć lepsze właściwości jezdne i zapewnią krótszy czas hamowania;
  • ogumienie w mniejszym rozmiarze będzie charakteryzować się lepszą efektywnością paliwową.

3.     Etykieta opony

Od 1 listopada 2012 roku opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać specjalne etykiety. Zawierają one informacje o trzech parametrach:

  • efektywności paliwowej –wyrażonej w klasach od A do G, gdzie A oznacza najniższe zużycie paliwa;
  • przyczepności na mokrej nawierzchni – im lepsza przyczepność, tym krótsza droga hamowania. Te parametry również są oznaczane literami od A do G, gdzie A to najkrótsza droga hamowania;
  • poziomie hałasu generowanym przez toczącą się oponę – oznaczenie z jednym paskiem informuje o tym, że opona jest cicha, z trzema paskami – że generuje dość duży, ale mieszczący się w normach hałas.

4.     Indeks prędkości i nośności

Indeksy te są oznaczane na boku opony: indeks prędkości za pomocą litery, indeks nośności – dwu lub trzycyfrowej liczby.

Indeks prędkości informuje, ile wynosi maksymalna prędkość jazdy dla danej opony. Jest uzależniony od mocy silnika, masy pojazdu, momentu obrotowego i momentu hamującego. Indeks nośności oznacza z kolei dopuszczalne obciążenie na koło.

Zgodnie z prawem nie należy montować opon z indeksami niższymi niż homologowane przez producenta. Takie ogumienie ulega szybszemu zużyciu i nie zapewnia dostatecznego stopnia bezpieczeństwa (jest mniej stabilne i może nawet wystrzelić pod wpływem nadmiernego obciążenia).

Przykładowe indeksy:

Indeksy prędkości:

M – do 130 km/h

N – do 140 km/h

P – do 150 km/h

Q – do 160 km/h

R – do 170 km/h

S – do 180 km/h

T – do 190 km/h

H – do 210 km/h

V – do 240 km/h

W – do 270 km/h

Y – do 300 km/h

Indeksy nośności:

85 – 515 kg na oponę

86 – 530 kg na oponę

87 – 545 kg na oponę

88 – 560 kg na oponę

89 – 580 kg na oponę

90 – 600 kg na oponę

91 – 615 kg na oponę

92 – 630 kg na oponę

93 – 650 kg na oponę

94 – 670 kg na oponę

95 – 690 kg na oponę

96 – 710 kg na oponę

97 – 730 kg na oponę

98 – 750 kg na oponę

99 – 775 kg na oponę

100 – 800 kg na oponę

101 – 825 kg na oponę

102 – 850 kg na oponę

Pamiętaj! Jeśli montujesz opony o parametrach innych niż zalecane przez producenta, tracisz gwarancję na zakupione produkty. W przypadku kolizji ubezpieczyciel może ponadto odmówić Ci wypłacenia odszkodowania.