Co oznaczają symbole na oponach, czyli techniczne dane o ogumieniu, które warto znać

Odróżnianie opon zimowych i opon letnich oraz wiedza o ich producencie nie wystarczą, abyś mógł dokonać odpowiedzialnego zakupu. Oznaczenia opon często przyprawiają kierowców o zawrót głowy – żadnego z nich nie wolno zignorować, gdyż może ono wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem. Przeczytaj nasz tekst i uniknij groźnej wpadki.

Oznaczenia opon znajdują się na ściankach bocznych po obu stronach opony. Niektóre z nich, chociażby symbol śnieżynki oznaczający opony zimowe, można odczytać bez zaglądania do specjalnego kompendium. Szczegółowa budowa opony osobowej jest jednak zapisana w oznaczeniach, trudnych do samodzielnego zrozumienia.

Jak czytać oznaczenia opon do samochodów osobowych? Poniżej prezentujemy najważniejsze oznaczenia opon – znając je, możesz podjąć dobrą decyzję dotyczącą zakupu opon zimowych lub opon letnich.

1.      Wymiary opon osobowych

Oznaczenia opon wskazujące na ich wymiary znajdują się blisko bieżnika. Obok informacji o producencie wymiary opon osobowych są zazwyczaj zapisywane największą czcionką spośród wszystkich oznaczeń. Symbole informujące o rozmiarze opony samochodowej wyglądają następująco:

205/55 R15

  • 205 to szerokość przekroju opony wyrażona w milimetrach,
  • 55 – profil ogumienia, czyli stosunek wysokości opony do jej szerokości wyrażony w procentach,
  • R – konstrukcja opony (w tym przypadku jest to opona o konstrukcji radialnej, stosowana powszechnie w samochodach osobowych),
  • 15 oznacza średnicę felgi (wyrażoną w calach), którą można założyć na tę oponę.

Wartości opisujące wymiary opony nie bez przyczyny są wymieniane razem, gdyż ściśle się ze sobą wiążą i wpływają na to, jakie felgi i kołpaki możesz zamontować. I tak: szerokość opony przekłada się na jej profil, a ten – na rozmiar felgi. Z kolei przy doborze felgi należy również pamiętać o jej szerokości, która musi być odpowiednio dobrana do szerokości opony.

2.      Data produkcji opony samochodowej

Wiek opony przydaje się wówczas, gdy np. chcesz sprawdzić, w jakim stanie jest ogumienie kupowanego przez Ciebie używanego samochodu. Oznaczenie opony informujące o dacie produkcji to ciąg 12 znaków, rozpoczynający się od liter DOT (to skrót od Department of Transportation, czyli „Ministerstwo Transportu”). Pierwsze 8 cyfr to kod wskazujący na fabrykę, w której wyprodukowano opony, a także kod rozmiaru i kod bieżnika.

Ciebie interesują 4 ostatnie cyfry całego ciągu, z których dwie pierwsze (np. 11) wskazują na tydzień, natomiast dwie ostatnie (np. 16) rok produkcji opony. Ciąg cyfr 1116 oznacza zatem, że opona została wyprodukowana 11 tygodnia 2016 roku.

3.      Indeks nośności opony i indeks prędkości opony

Kolejne dwa oznaczenia opon samochodowych również występują wspólnie i, co istotne, są normowane polskim prawem. Indeks nośności opony osobowej informuje o dopuszczalnym obciążeniu (wyrażonym w kilogramach) konkretnej opony przy jeździe z maksymalną prędkością dopuszczalną przez producenta. Według przepisów indeks nośności musi odpowiadać ¼ dopuszczalnej masy całkowitej samochodu.

Z kolei indeks prędkości opony określa maksymalną stałą prędkość, z jaką może poruszać się samochód na tym ogumieniu. Indeks prędkości opony powinien być co najmniej równy maksymalnej szybkości zalecanej przez producenta danego samochodu, Indeks nośności jest oznaczany dwucyfrową liczbą (od 60 do 115), indeks prędkości zaś – pojedynczą literą. Aby jednak dowiedzieć się, jakie wartości odpowiadają tym oznaczeniom opony, należy zajrzeć do specjalnej tabeli. Przykładowo: indeks 94H oznacza, że pojedyncza opona może być obciążona masą do 640 kg przy jeździe z maksymalną prędkością 210 km/h.

4.      Maksymalne ciśnienie w oponie

Oznaczenie wskazujące na maksymalne ciśnienie opony („MAX PRESS” lub „MAX INFLATION”) określa najwyższe ciśnienie, które opona może wytrzymać „na zimno”, czyli co najmniej godzinę po ostatniej jeździe. Wartość maksymalnego ciśnienia opony może zostać wyrażona w jednostce kPA (100 kPA = 1 bar) lub PSI (14,5 PSI = 1 bar), a niektórzy producenci podają obie wartości.

Uwaga: maksymalne ciśnienie w oponie nie jest równoznaczne z zalecanym ciśnieniem powietrza w oponach. To drugie warto kontrolować regularnie, również za pomocą nowoczesnej technologii takiej jak TPMS, czyli system monitorowania ciśnienia w oponach.

5.      Homologacja właściwa

W odróżnieniu od oznaczenia opony sugerującego homologację zgodną z daną marką samochodu homologacja właściwa jest bardzo istotna. Informuje ona bowiem o tym, że dane opony są dopuszczone do ruchu na terenie całej Unii Europejskiej. Oznaczenie homologacji właściwej to litera E oraz cyfra wskazującą na to, jaki kraj wydał zgodę na dopuszczenie do ruchu.

Reszta oznaczeń opon, które możesz zobaczyć, dotyczy albo konkretnych specyfikacji danego rodzaju ogumienia (np. opony kierunkowe mają strzałkę mówiącą o kierunku obrotu), albo… nie musisz się nimi przejmować, gdyż nie zawierają istotnych informacji (np. napis „tubeless” oznaczający, że jest to opona bezdętkowa).